fredag den 5. februar 2021

Vævestrikket håndklæde

Jeg har givet mig selv en udfordring: Jeg skal bruge af alle de materialer jeg har, med en undtagelse. Jeg må købe garn, hvis jeg mangler til at få færdiggjort et projekt eller til at opnå et tykkere garn. Jeg gider/orker ikke strikke på pinde nr. 2½😟.

Jeg har en del bomuldsgarn liggende i mange forskellige farver. Jeg besluttede at strikke et håndklæde til sommerhuset.

Størrelse: 33 x 44 cm
Materialer: Rester af bomuldsgarn (jeg har brugt 120 g)
Strikkepinde: nr. 3 og nr. 3½
Bemærk
  • alle kantmasker strikkes ret.
  • ved farveskifte bringes det nye garn op langs kantmaskerne foran det gamle garn
  • Farve A er gennemgående, farve B er de forskellige farver
Maskeantal er deleligt 4 + 3 masker

Farve A: Slå 81 masker op på pind nr. 3 og strik 6 pinde ret. Skift til pinde nr. 3½
Mønsterpinde:
Retsiden farve B: 6 ret, *1 løs af med garnet bagved, 3 ret* gentag fra * til *, slut med 3 ret.
Vrangsiden farve B: 6 ret, *1 løs af med garnet foran, 3 ret* gentag fra * til *, slut med 3 ret.
Retsiden farve A: 4 ret, *1 løs af med garnet bagved, 3 ret* gentag fra * til *, slut med 1 ret.
Vrangsiden farve A: 4 ret, **1 løs af med garnet foran, 3 ret* gentag fra * til *, slut med 1 ret.
Gentag disse 4 pinde arbejdet igennem.




Skift til pinde nr. 3 og strik 2 pinde ret. På næste pind lukkes til strop for de miderste 11 masker. På den næste pind (vrangsiden) strikkes 35 masker ret, slå 11 nye masker op, strik 35 masker ret. Strik 2 pinde ret. Luk løs af. Hæft alle enderne. Vask håndklædet og træk det efter mål.


Ingen kommentarer: