Workshop

Familieuge - Kerteminde Husflid

Nye, gamle, moderne og spændende strikke – og hækleteknikker kan prøves, det meste afpasses efter alder, erfaring og gå-på-mod! Garn og tråd kan kombineres med perler, pailetter, silkebånd og måske et lille broderi. Cafeen ligger op til at børn og voksne er sammen om det kreative! Der vil blive tid til forskellige småprojekter – både fælles og individuelle – og udfordringer for både børn og voksne. Jeg giver vejledning og inspiration undervejs.



Strikkekursus for børn fra 10 års alderen – begynder og let øvede 

Vil du gerne lære at strikke? Eller skal du have det genopfrisket? Vi starter fra bunden med at lære at slå op, strikke ret og vrang,  lukke af mm. Herefter arbejder du videre med simple strukturmønstre f.eks. rib, perlestrik, vævestrik. Samtidig kan du blive sat i gang med et lille projekt. Du kan strikke butterfly, håndledsvarmer, pude til dit værelse, ting-finder-poser. 
Har du strikkepinde og garn må du gerne medbringe det. Kom og få en hyggelig dag og opleve glæden ved at strikke. Materialeudgifter efter behov.
Midtfyns Husflid
Midtfyns Husflid
Midtfyns Husflid



Flere af workshoppene - se nedenfor - kan oprettes som strikkecafe, fyraftenscafe eller venindeaften. Workshoppens varighed: 3 eller 5 timer. 
I sørger for lokale (også privat), tilmeldinger, kaffe og kage :-).
Deltagerantal: 6-8 personer.

Kontakt mig for et tilbud.
Jeg har skrevet forslag til workshops, men har du et helt andet emne, du brænder for, er du velkommen til at skrive til mig:

Hæklekursus for begyndere
Hækling for begynder er for dig, som gerne vil i gang med at hækle. Med 3 slags masker kan du hækle næste alt. Vi begynder med luftmasker, fastmasker og stangmasker. Vi vil tage fat på bl.a. oldemorfirkanten, vævehækling, krydsede masker mm. Har du et hækleprojekt du gerne vil i gang med så tag det med og jeg vil hjælpe dig i gang.
Kompendium kan købes.
Medbring hæklenåle nr. 2½, nr. 3 og nr. 3½, bomulds- og uldgarn, som passer til hæklenålene.


Krydsede masker
Vi strikker fletstrik og krydsede masker i f. eks. rib som er et smukt mønster.
Kompendium kan købes.
Medbring strikkepinde nr. 2½, nr. 3 og nr. 3½, uldgarn, som passer til strikkepindene.

Vævestrik
Vævestrik er en enkel strikketeknik. Det er mønsterstrik med to eller flere farver, men man strikker kun med en farve af gangen. Det er enkelt og sjovt. Vi strikker prøver med forskellige væveteknikker. Hvis du kan slå masker op og strikke ret kan du være med. Kompendium kan købes.
Medbring garn i forskellige farver og tykkelser samt strikkepinde, der passer til valgte garn.

Patentstrikning
Vi gennemgår halv- og helpatent, netpatent og ikke mindst to-farve-patent, som er blevet rigtig populært til tørklæder og sjaler. Vi strikker prøver i de forskellige teknikker. Kompendium kan købes.
Medbring garnrester, strikkepinde som passer til garnresterne.

Strik uden bagside
Vi strikker forskellige typer af mønstre der er i familie med almindelige snoninger. Vi strikker prøver i snoninger, som er ens på både ret og vrag. Kompendium kan købes.
Medbring strikkepinde nr. 2½, nr. 3 og nr. 3½, uldgarn, som passer til strikkepindene.

Bliv dus med montering i strik
Der ligger mange timers arbejde i et strikketøj. Den sidste finish har stor betydning for det færdige arbejde. Du lære at sy sammen med usynlige madrassting, sy lynlås i, så den ligger glat og jævnt med kanten af dit strikketøj. Vi gennemgår også forskellige kanter. Kompendium kan købes.
Medbring 2 strømpepinde nr. 3 eller nr. 4, 100 g uldgarn som passer til pindene, 4 strikkede prøver på 20 x 20 cm, 1 lynlås på 10-15 cm, kanvasnål uden spids (sammensyning), saks.


Pep dit strik…
med broderi, stoftryk, strikket lommer. Vi gennemgår forskellige teknikker, som pepper dit strik. Jeg kommer med eksempler på hvor teknikken er brugt og forslag til hvordan de kan anvendes. Der er også instruktion i, hvordan du gør.
Kompendium og materialer kan købes.
Medbring strik, garnrester, skriveredskaber, synåle med spids og uden spids, strikkepinde som passer til garnresterne.

Design dit eget grundmønster i strik – lige tilsat ærme
Der undervises i det grundlæggende i at beregne en bluse med lige tilsatte ærmer. Designet tager udgangpunkt i lige dine kropsmål og dit yndlings garn. Vi snakker om strikkefasthed og dens betydning.
Kompendium kan købes.
Medbring A4 blankt hvidt papir, tape, blyant, viskelæder, saks, linial, vinkeltrekant, lommeregner, målebånd, en strikkeprøve på 15 x 15 cm og evt. din yndlingsbluse, som vi skal bruge til at måle på.

Design dit eget grundmønster i strik - raglanærme
Der undervises i at beregne en bluse med raglanærme efter din egne mål og yndlingsgarn. Vi snakker om strikkefasthed og dens betydning.
Kompendium kan købes.
Medbring A4 blankt hvidt papir, tape, blyant, viskelæder, saks, linial, vinkeltrekant, lommeregner, målebånd, en strikkeprøve på 15 x 15 cm og evt. din yndlingsbluse, som vi skal bruge til at måle på.

Kalligrafi
”Hvorfor det, jeg kan jo bare finde en skrift på computeren” – rigtig nok – MEN: Et lykønskningskort, invitation og bordkort føles mere personligt, når det er skrevet i hånden! Et kærestebrev er naturligvis skrevet i hånden! Vi vil på holdet skrive smukke bogstaver med bredpen.
Kompendium og materialer kan købes.

At lave sin egen bog…
Det handler om følelsen af at bladre i sin egen selvkomponerede bog, som kan indeholde minder, madopskrifter, håndarbejde mm. Vi syr, limer, dekorere omslaget på din egen personlige bog.
Medbring hvad du har af papir både ensfarvet og dekoreret, pap, skriveredskaber mm og evt. symaskine. 
Kompendium og materialer kan købes.
Tid: fredag-lørdag eller lørdag-søndag

Jeg glæder mig til at høre fra dig!





Opdateret d. 14 maj 2017

Ingen kommentarer: