mandag den 18. juli 2016

En strikket tehætte...

må der til. Tehætten er vendbar. Jeg har strikket et rør på rundpind med en retrille på midten - ombuk. Den ene halvdel er puttet ind i den anden og så syet sammen både foer og yderstof. På midten har jeg sat en lille strikket strop. Jeg tror, at teen vil blive holdt varm i mange timer.
På den ene side
og på den anden side
Fremgangsmåde:
Mål: bredde: 29 cm og højde: 24 cm
Materialer: I mine garnrester har jeg fundet 5 - 6 tynde uldtråde i pink og grønne nuancer. I tykkelse passer garnet til pinde nr. 6. Jeg har brugt ca. 220 g.
Strikkefasthed: 15 masker
Rundpind: nr. 6
Slå 88 masker op og strik 24 cm glatstrikning. Strik 1 omgang vrang og 1 omgang ret. Skift farve og strik 24 cm, målt fra den strikkede omgang vrang. Luk af.
Strop: slå 6 masker op med den ene farve og strik perlestrik 6 cm. Skift farve og strik 6 cm. Luk af.
Perlestrik: 1 ret, 1 vrang pinden ud. Næste pind strikkes modsat 1 vrang over ret, og 1 ret over vrang.
Montering: hæft alle løse tråde. Put den en halvdel ind i den anden. Sæt stroppen på midten. Sy igennem alle 4/6 lag stof på en gang med stikkesting (risting). Vask tehætten ved 30 grader og lad den liggetørre.

LAV nu den strikkeprøve for at se hvordan farvernuancerne passer sammen og om strikkefastheden passer.

Ingen kommentarer: