lørdag den 25. juni 2016

Strikkede karklude

Jeg er også hoppet på bølgen med at strikke karklude. Jeg har dog aldrig brugt engangsklude i køkkenet. Jeg bruger dem til rengøring af toilet og bad. Jeg er tilhænger af strikkede karklude fra Jysk til mit køkken, da jeg synes de tørre bedre end engangkludene.

Overvejelser i forbindelse med strikning af klude:
Mønstret skal være ens på begge sider
Kluden skal vaskes på 60 grader. Indtil videre har jeg fundet 3 kvaliteter som kan klare det:

  • Bomuldsgarn fra Superbrugsen
  • Mayflower
  • Mandarin - Petit fra Sandnes Garn


Fremgangsmåde:
Størrelse: ca. 23 x 23 cm
Materialer: 2 nøgler bomuldsgarn 8/4 fra Superbrugsen farve nr. 502015 (blå) og 127184 (grøn) (der kan blive 3 karklude af de 2 nøgler - 2 ensfarvet og 1 med striber)
Pinde: nr. 3
Strikkefasthed: ca. 28 masker på 10 cm
Teknik: Dobbelt Perlestrik: *1 ret, 1 vrang* gentag disse * til * pinden ud. Næste pind strikkes ret over ret og vrang over vrang, ialt 2 pinde. Forskyd og strik nu 1 vrang over ret og 1 ret over vrang, Næste pind strikkes vrang over vrang og ret over ret 2 pinde ialt. Gentag disse 4 pinde.

Slå 60 masker op på pinde nr. 3. Strik 7 pinde ret. Fortsæt med dobbelt perlestrik og strik de yderste 4 masker i begge sider ret. Når der er strikket ca. 21 cm sluttes med en pind rib. Derefter strikkes der 7 pinde ret. Luk jævnt af på den 8. pind. Hæft enderne.

TIP

  • Pæne kanter: tag den 1. maske vrang løs af og strik den sidste maske ret.
  • Sugeevnen forberedes ved at lægge karkluden i koldt vand i 24 timer. Vask på 60 grader.

Ingen kommentarer: