søndag den 26. juni 2016

Søndagens menu

Sæsonen for asparges slutter til Sct. Hans. De sidste asparges i denne omgang skulle bruges på noget lækkert og mit valg faldt på kalvefrikassé.

Jeg skar ca. 1 kg kalvespidsbryst i store tern og kogte det i ca. 1½ time. Efter jeg havde fjernet urenhederne fra overfladen kom jeg et løg, laurbær, hele peberkorn, salt, tørrede estragonblade, timiankviste i vandet. Jeg sigte bouillonen igennem et klæde og sigte.

Jeg kogte blomkål i buketter, nye gulerødder i store skiver  i ca. 8 minutter i letsaltet vand og asparges i 2 minutter.

Til saucen smeltede jeg ca. 100 g flydende margarine og kom 100 g mel i gryden. Lad blandingen stege et par minutter, mens der røres i gryden. Hæld bouillonen i lidt af gangen under omrøring - ca. 6 dl ialt. Saucen skal være jævn og glat. Lad saucen koge i ca. 10 minutter. For at runde saucen af tilsæt en skvat piskefløde. Smag til med salt og peber. Kom det kogte kød og de kogte grønsager i saucen.

Serveres med nye kogte kartofler. Desværre var kartoflerne udsolgt i vores lokale gårdbutik, så det må være en anden gang.

Mums. God appetit.

Ingen kommentarer: