fredag den 12. februar 2021

En strikket lampeskærm

 Jeg har eksperimenteret med at strikke en lampeskærm med perler.


Jeg har ikke lave en opskrift, men alligevel har jeg lavet en udregning. Jeg har strikket lidt på må og få. Jeg målte min skærm foroven (41 cm) og forneden (74 cm). Højde: 16 cm. Strikkefasthed: 28 masker på 10 cm på pind nr. 3. Jeg har brugt 50 g Blackhill Cottonwool fra Garnudsalg

Jeg slog 123 masker op og strikket et par omgange. Det blev for stort. Det trevlede jeg op og slog så 100 masker op på rundpind nr. 3. Der blev strikket 5 omgange ret, 1 omgang vrang = ombukningskant. Fortsætte med at strikke glat og sætte perler ind. Jeg har taget ud på hver 2. pind 4 steder på omgangen. Målte på den originale skærm om den var lang nok også blev der igen strikket 1 omgang vrang og 5 pinde glat. Den strikkede skærm må gerne være lidt stram.

Jeg var ikke hel tilfreds med at jeg kun havde rørperler. Jeg ville ikke købe nogen nye, da jeg har givet mig selv købestop - jeg SKAL bruge det det jeg har. Jeg er nu ganske godt tilfreds, måske lidt for farvestrålende, men pyt. Lampen står på mit arbejdsværelse, så det går nok.

Perlerne er sat tilfældig på, dog har jeg sat mange perler på foroven og ikke så mange perler forneden. Perlerne er sat på masken med en tynd hæklenål og bagefter er masken strikket ret.



Jeg havde regnet med at jeg kunne sy skærmen på den originale med små risting, men desværre . På indersiden af skærmen har jeg sat dobbeltklæbende tape på. Det fungere fint.

Lige et tip, når der skal vælges lamper. Bruges den samme farve til alle lamper, kan skærmene/lamperne være forskellige former. Vælger du den sammen form/skærm til alle dine lamper, kan farverne være forskellige.

Ingen kommentarer: