søndag den 1. september 2019

Endnu en taske

Jeg elsker tasker og især dem jeg selv laver. En taske kan altid pifte ens tøj op. Nogle gange er valget om jeg skal have nyt tøj eller en taske. Tit falder valget på en taske, som kan laves på et par aftener, især når det gælder strik eller hækling.
Jeg har været en tur i en genbrugsbutik for at købe en taske. Den er slidt i hjørnerne og trænger til et nyt liv.

Fra garnlageret af rester har jeg valgt en gul. Jeg startede med bunden i vævestrik - linnedstrik. Mønstret bliver fast og egner sig godt til tasker. Jeg samlede masker op hele vejen rundt i bunden og strikkede glat og vævestrik. Glatstrikning fylder mere end vævestrik og på ca. 4 eller 5 omgang strikkede jeg en pind med vævestrik fra vrangen. Det er ikke lige efter bogen, men det fungerede og kan ikke ses. For at markere hjørnerne har jeg strikket en retmaske.

På retsiden har jeg strikke bobler med 1 retmaske imellem for at få dem tæt. Jeg har også syet en turkis strikket slået knap på. Som afslutning har jeg strikket en I-cord kant, som jeg godt kan lide.

Til sidst syede jeg betrækket på i lynlåsen. Jeg mangler at gøre noget ved hanken. Nu må vi se om jeg finder på noget eller den forbliver sort.

Mht. maskeantal prøver jeg mig lidt frem for at se om det strikkede stof passer, ellers piller jeg op og begynder forfra med flere eller færre masker.

Har du lyst til at lære hvordan, har jeg kursus i Midtfyns Husflid og AOF Svendborg. Håber vi ses.

Ingen kommentarer: