torsdag den 14. januar 2016

Hæklet gryderlapper

Det første jeg har hæklet af min optrevlet bluser er et par grydelapper, som jeg har hårdt brug for i sommerhuset. Vaffelhækling var en af de første teknikker jeg lærte at hækle af min fars moster og siden blevet genopfrisket af min svigermor. Jeg kan stadig se de blå/orange grydelapper for mig, som jeg hæklede dengang. Min mor brugte dem flittig.
Fremgangsmåde:
Garn: 100 g Muskat fra Drops. Der hækles med 1 tråd.  Ca. 30 cm lædersnor - 15 cm til hver grydelap.
Hæklenål nr. 3

Række 1: Hækl 50 masker op med stangmaskeopslag.
Række 2: Vend med 2 luftmasker, 1 stangmaske i 1. maske * 2 vaffelstangmasker (stangmasken hækles helt ned om stangmasken fra forrige række), 2 almindelige stangmasker *. Gentag fra * til * rækken ud. Slut med 1 stangmaske.
Række 3: Vend med 2 luftmasker, 1 stangmaske i 1. maske * 2 almindelig stangmasker, 2 vaffelstangmasker * Gentag fra * til * rækken ud. Slut med 1 stangmaske.
Gentag række 2 og 3 til grydelappen er firkantet.

Kant: Hækl fastmasker rundt i kanten på grydelappen. Der skal hækles i ca. hver 2. maske for at kanten ikke bliver for løs. I hjørnet hækles 3 fastmasker. Hækl krebsemasker i fastmaskerne og slut med 3 fastmasker. Hækl den fast i hjørnet med en kædemaske.
Hæft enderne og sæt 1 lædersnor i den lille løkke. Bind en knude.

Ingen kommentarer: