onsdag den 20. januar 2016

Glimt fra kursus på Kold College

Jeg er så heldig, at jeg har fået lov til at deltage i 3 kurser på Kold College. Det første kursus er "sundere retter med nøglehulsmærke på spisesteder". Den første dag bestod af teori, hvor vi bl.a. skulle taste nogle opskrifter ind i et computerprogram for at se om opskrifterne levede op til kravene.
Kravene er:

  • mindre salt, 
  • mindre sukker, 
  • mindre fedt 
  • flere kostfiber 
  • mere fuldkorn
Jeg prøvede at taste mit hjemmebagte rugbrød ind i programmet. Hvis brødet skal leve op til kravene skal der skæres 100 g kerner af. Det vil jeg prøve næste gang jeg skal bage rugbrød.

Jeg prøvede også med vores yndlingspizza. Den gik også igennem dog uden parmaskinke. Så her i huset er vi godt på vej med nøglehulsmærket mad.

Dag 2 skulle vil lave mad efter principperne. Jeg lavede en kartoffel-porresuppe med bacon.
Portionen, som der må spises

750 g kartofler, persillerod, selleri i store tern
250 g porrer i ringe
2 hakket hvidløg
1 spsk olie
7½ dl bouillon
3 dl minimælk
max 1 tsk salt (4 g)
peber
evt. citronsaft

Tilbehør:
250 g tomater i små tern
20 g hakket persille
40 g bacon

Svits kartofler og grønsagerne i olien. Tilsæt bouillonen og lad det grønsagerne koge møre under låg i ca. 20 min. Kom mælken i og lad suppen koge op. Blend suppen og smag den til med max 1 tsk salt, peber og citronsaft.
Server suppen med tilbehøret.

Efter min smag var suppen for tyk og den manglede lidt salt. Den mættede godt. 
Følg med her på bloggen de næste dage - der kommer mere mad!

Ingen kommentarer: