tirsdag den 9. februar 2010

Hynder i "Crazy"

Jeg har nu fået syet hynder til køkkenet. Det har taget sin tid, da jeg gik i stå flere gange. Jeg har brugt en patchworkteknik, som hedder CRASY (systemløst patchwork). For at få quilting-effekten frem med det samme, har jeg syet det på et stykke rullemadras. I en bog (patchwork og applikation af Aase Westphal fra 1983) har jeg læst at CRASY blev skabt af nød for at kunne bruge selv de mindste tøjstumper til fremstillingen af varme sengetæpper. I sidste halvdel af 1800-tallet belv CRASY imidlertid meget pynteligt. Der blev nu brugt fineste brokade og silke og overbroderet med mange slags broderisting. Senere blev systemløst patchwork brugt til puder, lyseduge og gardiner.

De blå hynder er fra en filtet strikketrøje. Jeg havde ikke mere blå uld, derfor er den sidste hynde syet i "CRASY".
Jeg har også lige syet et par nye dækkeservietter. Jeg har klippet stof som passer til en A3-lomme. Klippet hulkanten af og syet siksak hele kanten rundt med en fræk farve.

Ingen kommentarer: