mandag den 15. marts 2021

Dekorativ strik med bieser

Jeg elsker at eksperimentere med strik. Denne gang er det bieser eller  en rouleau, som kan bruges dekorativt på strik. Når jeg prøver nye teknikker af, bliver strikken tit til et billede.

En biese ligger ovenpå det strikkede stykke stof. Bieser kan bruges på en kjole, hvor overdel og skørt skal samles eller som små striber på en bluse. 


Når maskerne skal samles op til en biese bliver de tit meget stramme. Se her hvordan det undgås.

Tips
Bieserne her består af 10 masker og 8 pinde. Som forberedelse til bieserne på vrangen har jeg strikket et omslag mellem maskerne for at markere, hvor maskerne skal samles op for at lukke biesen. Jeg har strikket 2 vrang, 1 omslag, 1 vrang, 1 omslag osv. og sluttet med 2 vrang.


På næste pind strikker jeg ret til biesen begyndelsen - fortsætter i ret, men lader omslaget falde af pinden = 10 masker til biesen. Strikker 8 pinde glat over de 10 masker og forsætter pinden ud med ret. Den 9. pind strikker jeg vrang hen til biesen. Med en ekstra pind i samme retning som arbejdets venstre pind samler jeg 10 masker op, uden garn, i de lange masker ⌒.



Læg de 2 venstrepinde sammen med den ekstra pinde forrest og strik maskerne vrang sammen to og to. Fortsæt til der er 1 pind med det oprindelige antal masker = 10 masker. Strik pinden færdig med vrang.


Det færdige stykke - for. De lange masker er ikke at se😀 på forsiden.


og på bagsiden



Ingen kommentarer: