tirsdag den 29. december 2020

Min strikkeverden

Jeg har strikket et par ting med dominostrik - en plaid og et par grydelapper. Donimoteknikken stammer fra USA og teknikken bliver også brugt til sjaler på bl.a. Færøerne og i Tyskland. For nogen er donimostrik blevet en dille. Normalt strikkes fir- og trekanter sammen til en ny figur.  Firkanten tiltaler mig mest. Tidligere har jeg strikket puder - se her.


Tæppet måler ca. 125 x 125 cm og jeg har strikket på pinde 7. Jeg har brugt Chunky Amigo (100% acrylic) fra Hobbii. Jeg har vundet garnet i en konkurrance på Facebook. Jeg har brugt 2 nøgler af følgende farver: bordeaux nr. 53, magenta nr. 52, rosa nr. 50, lyserød nr. 48, petroleum nr. 32 og 1 nøgle af lys petroleum nr. 31, pool green nr. 30 og carry nr. 38.

 Slå 251 m op. Se tips, når jeg skal slå mange op. 

Pind 1: Strik ret, sæt et mærke i maske nr. 126, dvs. 125 maske, 1 mærke (126. maske), 125 masker. 

Pind 2: Strik ret til de 3 midterste masker. 1 maske ret løs af (masken før mærket), næste 2 masker strikkes ret sammen (mærke masken, masken efter mærket), træk den løse maske over de 2 sammenstrikket masker, strik ret pinden ud. 

Pind 3: ret.

Pind 4: som pind 2.

Fortsæt med at strikke pind 2 og 3 hele arbejdet igennem. Til slut er der 1 maske tilbage på pinden. Klip garnet og træk garnet igennem, så masken lukkes. Hæft enderne, hvis ikke der er strikkehæftet undervejs.

Strikkehæftning: Det er en god ide at strikkehæfte, for så er der mindre ender at hæfte når arbejdet er færdigt. Strikkehæftning har samme elastricitet, som det strikket arbejde og er næsten usynlig. Strikkehæftning forgår fra retsiden. 

Det nye garn ligges over både pege- og langefingeren og det "gamle" ligges kun over pegefingeren. *Før pinden under det gamle garn og strik næste maske ret med det nye garn. Før så pinden over det gamle garn og strik 1 maske ret med det nye garn*. Gentag fra * til * ca. 10 til 15 masker.  Klip ikke enderne af med det samme, strik først et par pinde/omgange og så klip ca. 1 cm ude. Klippes enderne for korte, kan de let smutte ud på retsiden i vask.

Jeg har strikket nøglerne op, bortset fra den pool gren og carry. Carry er brugt som en striber (2 pinde) og til slut for at bryde og skabe liv i tæppet.

Ingen kommentarer: