tirsdag den 31. juli 2018

Hæklet taske til pas, rejsedokumenter mm.

Jeg elsker store tasker, små tasker og gerne i eget design. Jeg har hæklet en lille taske i resterne af garnet fra min hæklet dørstopper. Den lille taske holder styr på pas, pung, telefon mm.  Jeg har sat en karabinhage på, så den kan hænge fast øverste i min taske eller rygsæk. Tingene er lige ved hånden, når jeg skal bruge dem.

Jeg har brugt ca. 25 g sort bomuldsgarn 8/4, 20 g hvidt bomuldsgarn 8/4 og en rest gult 8/4. 1 gul lynlås på 20 cm, 1 karabinhage, hæklenål nr. 3.

Størrelse: højde: 16 cm, længde: 20 cm

Jeg har hæklet 2 dele frem og tilbage med fastmasker. Hækl 50 luftmasker med sort. Begynd i 2. luftmaske fra nålen og hækl 49 fastmasker. Vend med 1 luftmaske og hækl 1 fastmaske i hver maske. Hækl gennem begge maskeled på den forgående række. Hækle 2 rækker af hver farve sort og hvid. Hækl 18 rækker sort/hvid og skift til gul. Hækl 2 rækker fastmasker med gult. Skift til hvidt og hækl 4 rækker sort/hvid. Tæl maskerne nu og da, så samme bredden holder hele vejen gennem arbejdet. Ændre maskeantallet sig, vil arbejdet enten blive smallere eller bredere. Hækl 1 stykke magen til.

Sy den ene side af lynlåsen fast på den ene del, 1 række fra øverste kant. Sy også den anden side af lynlåsen fast på den anden del. Jeg har syet på symaskinen med en lynlåstrykfod. Ellers sy den fast i hånde med en dobbelt sytråd.

Hækl tasken sammen med fastmasker fra retten.

Sy hjørner fra vrangen med bagsting. Læg sidesøm og midten af bunden ovenpå hinanden så der dannes en trekant. Sy 2 cm nede.

Stroppen: Hækl 40 luftmasker med sort. Begynd i 2. luftmaske fra nålen og hækl 39 fastmasker. Vend med 1 luftmaske og hækl 1 fastmaske i hver maske. Hækl gennem begge maskeled på den forgående række. Hækl 4 rækker fastmasker. Placer stroppen i den ene side. Sæt en karabinhage på stroppen og sy/hækl stroppen fast på tasken. Sy en par sting så karabinhagen bliver på sin plads.

Hvis du deler din taske på instagram må du gerne bruge #birgittehansendesign og tagge mig @frkpink4, så jeg kan se jeres versioner af den hæklede taske.
                                                             


 

Ingen kommentarer: