tirsdag den 23. juli 2024

Glimt fra min sommerferie

Jeg har haft sommerferie, som resten af den danske befolkning. Jeg startede med at være i mit elskede sommerhus i Thy. Jeg havde taget symaskinen med og fik bl.a. syet sejl til et par skibe.


I brændestablen fandt jeg 2 stk. kløvet træ og i et nøddehegn fandt jeg masterne. Der er boret hul til masten i træet og den er sat fast med lidt trælim. 


Sejlene har jeg målt op så det passer til hver træstykke. Sejlene er syet i 2 lag stof. Jeg har brugt stofrester. Klip 2 ens stykker - husk sømrum. Sy dem sammen ved at lægge stykker ret mod ret. Lad langsiden stå åben, så sejlet kan vendes.

Vend. Pres sømrummet ind på langsiden. Sy en stikning 1-2 mm inden så sejlet bliver lukket. Sy en ny stikning ca 5 mm fra den første stikning, så der bliver en løbegang til at sætte snoren i. Jeg har brugt fiskegarn. Brug en sikkerhedsnål til at føre snoren igennem løbegangen, klip evt. 1 - 2 sting op så snoren kan komme igennem. Snoren har jeg sat fast på masten med et råbåndsknob og jeg har slået et søm i så spidsen af sejlet kan sættes fast med en sytråd.


De står nu og pynter i driverhuset.

Jeg har også været på højskole for at skrive kalligrafi. Denne gang skulle jeg lære at skrive Black Letter. Det er en form for gotisk, inspirerede af Rudolf Koch (1876-1934). Det var meget svært at få den rette vinkel og få bogstaverne slanke.


Jeg fik lidt styr på det. Det kræver mere øvelse, øvelse, øvelse......

Jeg havde også mit strikketøj med på ferie. Desværre havde jeg ikke fået en pind nr. 2 med til aflukningskanten forneden. Jeg måtte ty til en maskeholder.

Det var den ferie og den gik alt for hurtigt. Vejret var ikke det bedste, men vi havde nogle dage uden regn. Alt i alt har det været godt at holde fri. Er nu tilbage på arbejde og det går bare derud af😀. 

Ingen kommentarer: