mandag den 18. januar 2021

En reste-burger

 

Jeg havde en rest flæskesteg i fryseren og den blev brugt til en reste-burger - flæskestegburger. En burgerbolle blev smurt med dressing og ovenpå kom jeg hjemmesyltede rødkål, flæskesteg i skiver, syltede agurker i skiver. Ovenpå det hele kom toppen af burgerbollen, som var smurt med agurkrelish.

Jeg har syltet rødløg flere gange og det er bare guf til flere ting. Det sidste stykke tid har jeg også eksperimenteret med at sylte rød spidskål og rødkål. Jeg synes, det smager himmelsk og bl.a. rødkålen er ikke udkogt, som vi kender den færdigkøbte på glas.

Lagen laver jeg af 200 g sukker, 1 tsk salt, 2 dl vand og 3 dl eddike, som koges op. Lagen hælder jeg over ½ fintsnittet  rød spidskål eller 1/4 fintsnittet rødkål eller 4 rødløg i skiver. Jeg kan også finde på at tilsætte lagen hele peberkorn, frisk timian, laurbærblade, rosmarinkviste. Prøv dig frem. Kan snildt holde sig i køleskabet i ca. 14 dage.

Ingen kommentarer: