torsdag den 15. juni 2017

Hæklet grydelapper

Jeg har hæklet 2 hold grydelapper. De bordeaux til sommerhuset og de grønne til mit køkken herhjemme. Jeg har hæklet med 2 tråde bomuldsgarn - en råhvid og en grøn/bordeuax og med nål nr. 4 (bordeaux) og nr. 4½ (grønne). Jeg vil prøve fastheden af og begge kan bruges. Skal lige have dem vasket for at finde ud af hvilken fasthed jeg fortrækker.


Jeg startede med magisk ring, hvor jeg hæklede 7 fastmasker og og næste omgang hæklede jeg 2 fastmasker i hver fastmaske = 14 fastmasker. Jeg har hæklet i spiral dvs. jeg afslutter ikke omgangen med en kædemaske. Jeg hækler rundt og rundt, så der dannes en 7-kant. Ved hver udtagning har jeg sat en markering.
Den grønne sikkerhedsnål er omgangens start

Jeg fortsætter med at hækle rundt til lappen måler ca. 20 cm i diameter = ca. 18 omgange. Inden omgangen sluttes i udtagningen hækles 8 cm med luftmasker til strop. Sæt den fast med en kædemaske i næste fastmaske. Klip garnet og hæft enderne.

Jeg har brugt garnrester. Leg med de 2 farver rundt i cirklen, som du har garn til.

Ingen kommentarer: