mandag den 21. september 2015

Blomme-chutney

I år har vi haft en del blommer. Nogle er kommet i fryseren og andre har jeg prøvet at lave blomme-chutney af og opskriften har jeg fundet i Tørsleffs: Den grønne syltebog. En uundværlig bog, når det gælder syltning.

1½ kg blommer
½ kg æbler
3 løg
500 g tørrede tranebær/rosiner
250 g sukker
3½ dl eddike, gerne kryddereddike
1½ tsk stødt ingefær
25 g salt
1 dessertske flydende atamon

De skyllede blommer halveres. Stenene fjernes. Æblerne vaskes, skrælles, deles og befries for kernehus, blomst og stilk. Løgene pilles og skæres itu. Æbler og løg køres igennem  kødhakkeren/minihakkeren. Blommer, æble-løgmos, rosiner, sukker og eddike blandes og drysses med ingefær og salt. Det hele bringes langsom i kog og koges i ca. 1 time til det er jævnt. Atamonen tilsættes. Chutneyen fyldes i varme, atamonskyllede glas og der lukkes med det samme.

NB: Jeg havde ikke nogen rosiner, så jeg brugte tørrede tranebær.
Så nu kan jeg lukke op for sommeren herligheder om vinteren.

Ingen kommentarer: