lørdag den 31. juli 2021

Ankers Sommerbluse

 


Sidste forår strikkede jeg Ankers sommerbluse af PetitKnit. Jeg synes, den var for stor i halsen. Jeg har pillet den op og strikket den på ny. Nu er den blevet, som jeg vil have den.

Tip til at gøre halsen mindre
Jeg havde min orange bluse i tankerne, da halsen passer mig perfekt. Jeg har gjort halsen mindre og med en fast kant. Jeg slog mindre antal masker op end der står i opskriften og på pind 3½. Startede med en rouleaukant.

Rouleaukant
Kanten er inspireret fra industriel produceret strik. Kanten strikkes over et ulige antal masker og er på 4 pinde i alt. Der strikkes frem og tilbage. Denne kant er god at bruge, hvor du ikke ønsker en kant, men gerne holde det strikkede til. Kanten kan ikke strikkes til sidst, da den ikke vil have den egentlige funktion. Kanten skal planlægges!

Pind 1 og 3 (vrang): 1 ret (kantmaske), * 1 vrang, 1 maske løs af med tråden bag masken (arbejdets ret)*, gentag fra * til *, slut med 1 vrang (kantmaske).

Pind 2 og 4 (ret): 1 ret (kantmaske), * 1 ret, 1 maske vrang løs af med tråden foran masken (tråden fra pind 1 og nu pind 2 ligger parallelle)*, gentag fra * til *, 1 ret, 1 ret (kantmaske).

Kanten er færdig efter de 4 strikkede pinde.
Den første pind efter kanten er vrang. Strik nu den ønskede teknik.

Efter rouleaukanten strikkes vrang over de løse masker og ret over ret.


Efter 1. ribsegment skiftede jeg til rundpind nr. 4 og tog ud, som der står i opskriften. Efter sidste ribsegment - den 5. - tog jeg det antal masker ud, som manglede for at maskeantallet passede med opskriften. Derefter fulgte jeg opskriften. Jeg strikkede ribkanterne på ærmerne og kanten forneden  på pinde nr. 3½. Rouleaukanten syede jeg sammen til sidst. 


Ingen kommentarer: