søndag den 2. april 2017

Ind i skolen - ind i faget

Jeg har deltaget i et pilotprojekt mellem folkeoplysningen (Fora) og folkeskole. Der er kommet mange indput til hvordan det kan gøres med åben skolen. Der har været afholdt 4 seminarer:

  • Håndværk og design - hvor langt er faget nu?
  • Designprocessen
  • Den åbne skole - hvad skal der til?
  • Håndværk - dengang og nu
Til hver seminar har der været 2 workshop at vælge imellem. Der har bl.a. været karvsnit i træ, broderi, stoftryk, flet, re-design i vintagestoffer.
 
Jeg deltog i re-design i vintagestoffer med Tove Petersen. Hun fortalte om hendes arbejde med gamle sarier, som hun syr om til etniske tunikaer, jakker, kjoler. Det var meget inspirerende at høre. Meningen var at vi skulle sy en tunika eller jakke, men vi kom aldrig igang, da det var meget spændende at høre om hendes rejser og hvordan hun har fået fingrene i stofferne.
Bogen, som kan bruges til inspiration, snitmønster. Den kan stadig bruges selvom den er tilbage fra 1984
Her er et lille udsnit af hendes tunika og jakker:
Denne kjole er jeg hel vild med - så jeg må igang - iransk
Tunika - indisk
Frakke - Kimono
Vintagestof, som jeg købte

Ingen kommentarer: