tirsdag den 16. juni 2015

Fletstrik

Efter jeg har offentliggjort mit indlæg med "rulle" til mine kalligrafipensler, er der et par stykker, som har spurgt, hvordan jeg strikker teknikken. Fletstrik giver et meget fast stykke tekstil. Den 2. maske strikkes før 1. maske strikkes. Uld er meget velegnet, da det er elastisk.
Fremgangsmåde:
Slå et ulige antal masker op.
Pind 1:  Strik vrang.
Pind 2: (ret-siden): 2 ret, *spring 1. maske over (den tages ikke af pinden) næste maske strikkes drejet ret (masken bliver på pinden), den maske, der før blev sprunget over strikkes ret og begge masker tages af pinden *, gentag fra * til * pinden ud, sidste maske strikkes ret.
Pind 3: (vrangsiden): 1 ret, 1 vrang * spring 1. maske over (den tages ikke af pinden) næste maske strikkes vrang (masken bliver på pinden), den maske, der før blev sprunget over strikkes vrang og begge masker tages af pinden *, gentag fra * til * pinden ud, sidste maske strikkes ret.
Gentag pind 2 og og pind 3 til den ønskede længde.
Luk af: 1 maske ret, 2 masker ret sammen, luk af på normal vis.
Nærbillede af fletstrik, hvor jeg har strikket en hækle-bomuldstråd/sytråd med i fletstrikken. 

Ingen kommentarer: