mandag den 5. januar 2015

Jeg har ikke...

modelmål på mine arme. Jeg har længe gået og snakket om, at ærmerne på min strikket cardigan er for lange. Den er købt. NU har jeg gjort noget ved det. Jeg har klippet af og lavet en afslutning.
Det ene ærme
Det andet ærme
Den færdige cardigan. Muligvis skal jeg også have gjort noget ved kanten.
Fremgangsmåde:
Klipper op i hver 2. maske
Samlet maskerne op
Jeg har slået samme maskeantal op, som jeg har samlet op. Det skal gerne være ulige antal. Strikket en kant a' la industrien, også kaldet en rouleaukant.

P.1 og p.3 (vrang): 1 ret = kantmasken, * 1 vrang, 1 vrang løs af med tråden bag masken dvs. på retsiden *, gentag fra * til *, slut med 1 vrang, 1 ret = kantmasken.
P.2 og p.4 (ret): 1 ret, *1 ret, 1 vrang løs af med tråden foran masken (tråden fra 1. og 2. pind ligger parallelle) *, gentag fra * til *. Slut med 1 ret, 1 ret.
Kanten er færdig når de 4 pinde er strikket.
Jeg har strikket en vrangpind med orange eller bordeuax.
Pinden fra ærmet og den strikket kant har jeg lagt parallel og syet maskesting gennem maskerne på pindene.
Til sidst har jeg syet begge ærmer sammen og hæftet enderne. Vasket cardiganen og nu har jeg en næsten ny cardigan, som passer på armene.

Ingen kommentarer: