tirsdag den 4. november 2014

Status...

på mit fjernsyns-strikketøj - tæppe i garnrester
Jeg kan godt lide at kigge i min garnbunke og tage en ny farve frem. Jeg tænker ikke så meget over hvilke farve jeg skal bruge. Det bliver sprælsk på sin egen måde, da jeg jo har grå/sort mellem striberne.

Striberne laver jeg ud fra Fibonacci-tal. Fibonacci-tallene er en speciel talrække: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 24 osv. (0+1=1, 1+1=2, 1+2=3, 2+3=5, 3+5=osv - det er de fremhævet tal, der ligges sammen)

Tallene har navn efter matematikkeren Fibonacci (1175-1225) også kaldet Leonardo af Pisa. Fibonacci-tallene har fundet anvendelse inden for mange af matematikkens discipliner.

Talrækken kan tydeligt ses på mit tæppe. Det er de farvet striber jeg har brugt Fibonacci-tal til, f.eks. 5 rækker  grønne eller 3 rækker orange/gule, 2 rækker bændt orange.

Revideret d. 8 november 2014.

Ingen kommentarer: