onsdag den 29. juni 2011

Mit krydderurtebed

For mange år siden var jeg på kursus hos Anemette Olesen. På disse kurser fik jeg interesse for krydderurter og spis dit ukrudt. Jeg dyrker min krydderurter i krukker, for så kan jeg "styre" dem. Her er et lille udpluk:
Basilikum, bliver dyrket i pavillonen, da den kræver meget varme

Laurbær
Mynte - jeg har selv sået den

Oregano

Salvie - jeg har selv sået den


Timian - selvsået

Kinesisk purløg - smager af hvidløg
Jeg laver selv urtesalt. Jeg synes det giver et ekstra pift til maden og så tror jeg på, at vi sparer på saltet. Jeg bruger groft middelhavssalt. Det bevarer strukturen. Brug ikke flagesalt - det bliver til "mos". Jeg skyller krydderurterne godt og tørre dem i et viskestykke, så der ikke hænger for meget vand ved. Ellers skal saltet tørre noget længere. Til at findele/blande salt og krydderurter bruger jeg minihakkeren til min stavblender. Lettere kan det næsten ikke være.
Ingredienser til urtesalt (oregano, rosmarin, salvie, morgenfrue)
Det færdige salt, som ligger til tørre


Ingen kommentarer: