torsdag den 9. juli 2020

Farverig hæklet net


Jeg havde en del rester af bomuldsgarn og jeg ville hækle et flot og solidt net.

Jeg klippede en bund af skind med målene 16 x 40 cm. Foldede skindet på den lange led på midten, ret mod ret. Siderne syede jeg sammen i hånden med skomagersting - min symaskine kan ikke sy i skind. Den springer nogle sting over.

Klip 76 huller på hver side med ½ cm mellemrum, ialt 152 huller. Hullerne er klippet med en hultang hul nr. 2.

Med hæklenål nr. 3½ hækles 1 fastmaske i hvert hul hele omgangen rundt. Til at trække tråden igennem hullerne brugte jeg hæklenål nr. 2½. Fortsæt med at hækle fastmasker rundt i spiral. Skift farve efter rækkefølgen:
5 rækker turkis
2 rækker rosa
2 rækker turkis
3 rækker rosa
2 rækker turkis
3 rækker rosa
2 rækker lavendel
2 rækker rosa
3 rækker lavendel
2 rækker rosa
5 rækker lavendel
2 rækker rosa
5 rækker lavendel
2 rækker grøn
2 rækker lavendel
3 rækker grøn
2 rækker lavendel
5 rækker grøn
3 rækker lavendel
5 rækker grøn
2 rækker pink
2 rækker grøn
3 rækker pink
2 rækker grøn
3 rækker pink
2 rækker grøn
5 rækker pink
2 rækker grøn
5 rækker pink
2 rækker gul
Til hank:  hækle 28 fastmasker med pink, 150 luftmasker, spring 20 masker over, 56 fastmasker, 150 luftmasker, spring 20 masker over, 28 fastmasker. Hækle 1 omgang fastmasker med pink.
Inden jeg hæklede hanken talte jeg maskerne op og satte sikkerhedsnåle i for at være sikker på at maskerne passer.
Hækle 2 rækker gul. Slut omgangen med en kædemaske.

Hæft enderne. Damp nettet ved at holde dampstrygejernet et par cm fra nettet.

Tip: Var der ikke garn nok til alle striber, tog jeg en anden nuance af farven





Ingen kommentarer: