søndag den 4. september 2016

Havedagbog

Jeg har været på antikmarked på Købmandsgården i Doverodde - Thy. For sjov købte jeg et gammelt "Alt for Damerne" fra 1960. Der er meget inspiration at hente og det er sjovt at læse. Bl.a. dengang blev der også skrevet om at lægge madvanerne om. 

Jeg faldt over en opskrift på råsyltede blommer. Den har jeg prøvet idag, da jeg har så mange blommer.
Råsyltede blommer

1 kg blommer uden sten
700 g rørsukker
2 tsk vaniljeeddike
1 tsk atamon

Skyld glasset i atamon. Læg blommerne lagvis med rørsukker i et glas. Hæld eddike over. Sæt låg på og lad det stå natten over. Næste dag er blommerne begyndt at safte. Rør nu jævnlig i dem til sukkeret er fuldstændigt opløst. Lad blommerne stå i 4-5 uger før de anvendes - det vinder de meget ved i smag. Læg evt. noget tungt ned på blommerne, så saften dækker og man undgår at de bliver mørke.

Vaniljeeddike
Når jeg har skrabet vaniljen ud af en stang, sidder der en masse tilbage, som jeg så bruger til vaniljeeddike. Put stangen i en flaske. Hæld æbleeddike på. Lad det stå og trække.


Glæder mig til at smage. Tror blommerne bliver gode til is.

Ingen kommentarer: