søndag den 7. august 2016

Havedagbog

I foråret plantede vi 2 solbærbuske og der har været en masse solbær på. Jagten gik ind på at finde opskrifter med solbær. Der var marmelade, saft var der ikke nok til, solbærlikør kan jeg ikke tåle, men jeg fandt en på solbærrelish i Fyens Stiftstidende magasinet Livsstil.
300 g friske solbær - jeg brugte bær fra fryseren - ribbede og skyllede
1 dl mørk balsamicoeddike
½ dl æbleddike
2 pillede rødløg skåret i tynde skiver
100 g sukker
½ tsk peber
5-6 stilke frisk timian

Balsamincoeddike og æbleeddike varmes op i en gryde. Tilsæt de skivede løg i væsken og kog indtil eddiken er fordampet. Rør engang imellem. Tilsæt solbær og sukker. Kog under omrøring ved høj varme til bærerne smider saften. Tilsæt peber. Bliv ved med at koge ved højvarme under omrøring til relishen begynder at tykne. Tilsæt timian og smag til. Hæld relishen på skoldede og atamonskyllede glas. Luk tæt med det samme. Relishen skulle smage godt til middagsretter og ost.

Jeg fik også lavet en omgang syltede rødløg.
4 rødløg pillede rødløg skæret i skiver og puttes i et skoldede glas. Kog en lage af 200 g sukker, 2 dl vand og 3 dl eddike. Tilsæt 1 spsk. hel peber, 1 tsk hele nelliker og nogle friske kviste timian. Hæld lagen over løgene og lad dem trække i 24 timer. Jeg opbevare dem i køleskabet.

Jeg havde en del gammel brød i fryseren. Det har jeg tørret i ovnen ved 100 grader. Efter afkøling blendede jeg det til rasp.
Det gik min søndag formiddag med.

Ingen kommentarer: