fredag den 10. september 2010

Månedens opskrift: Find dine garnrester. Hylster til glas, vase mm.

Jeg har manglet en smart blyantholder til mit skrivebord. Jeg har designet 3 stk i strik. Jeg har sat flere nuancer af den samme farver sammen. Jeg strikker en prøve for at se hvordan nuancerne af farverne harmonere, om strikkefastheden er i orden og bagefter kan jeg regne opskriften ud. Jeg har brugt rester af strikke- og vævegarn.
Den røde: 1 tråd tvinni (Marianne Isager), 1 tråd hør 16/2, 1 tråd cottolin, p. 3½
Den pink: 1 tråd mohair, 1 tråd hør 16/2, 1 tråd tvinni (Marianne Isager), p. 4
Den orange: 1 tråd silke, 1 tråd hør 16/2, 1 tråd strømpegarn, p. 4
Opskrift: Hylster til caravelleglas
Mål: omkreds 21½ cm, højde 9½ cm (Jeg har købt et i en genbrugsbutik til 2 kr.)
Strikkefasthed: Lav en strikkeprøve der er så stor at der kan måles en firkant ud på 10 x 10 cm. Mål om strikkefastheden er 16 masker og 34 pinde på pinde nr. 4.
Perlestrik: 1. pind: * 1 ret, 1 vrang*, gentag fra * til * pinden ud. 2. pind: * 1 vrang, 1 ret *, gentag fra * til * pinden ud. Gentag disse 2 pinde resten af arbejdet.
Strikkefasthed: 16 masker x 32 pinde på pinde nr. 4
Slå 34 m op. Strik perlestrik. Strik 9½ cm (mål evt. på glasset for at se om det passer). Luk løst af. Sy sammen i de yderste masker. PS. Hylstret kan være lidt stram.
Grå hylster til caravelleglas: 3 tråde spinni (Marianne Isager), 1 tråd hør 16/2
Hylstret kan bestilles ved at sende mig en mail (striv@spejderskolen.dk) med oplysning om størrelse på glasset og farve. Det bliver bedst, hvis glasset er lige op og ned. Prisen afhænger af størrelse på glasset. Det grå hylster koster 100 kr + porto.

God arbejdslyst.
Birgitte

Ingen kommentarer: