søndag den 24. maj 2020

"Genbrugsbrød"

Jeg gemmer de små rester af brød i min fryseren. Enter bruger jeg dem til croutoner, rasp eller som her til boller/brød. Jeg har tryllet det gamle, kedelige brød om til lækre boller. Det er god genbrug og passer perfekt med min passion om mindre madspild. Metoden er ikke ny og der er tradition for at genbruge vores brødrester i Norden. Vi har bare glemt det!


Det er tilladt at free-style, men brug denne grundopskrift på "genbrugsbrød". Der kan bruges både franskbrød og rugbrød. Bland det gerne.

Ca. 250 g brødrester, skåret i tern. Hæld 1 flaske hvidtøl og 3 dl vand over. Rør godt rundt i skålen så al brødet er gennemvædet. Lad det stå natten over.

Dagen efter opløses 50 g gær i 1 dl vand og hæld det i blandingen. Rør rundt. Tilsæt 1 tsk salt og 2 store spsk surmælksprodukt - brug hvad du har i køleskabet og ca. 2 dl havregryn eller andet groft mel. Rør rundt. Tilsæt hvedemel lidt efter lidt til dejen er smidig, men stadig blød og en anelse våd. Rør godt rundt. Jeg bruger røremaskine. Sæt dejen til hævning 4-5 timer.

Bagning: Form bollerne og sæt dem på en bageplade. Lad dem hæve ca. 30 minutter. Sæt bollerne i en kold ovn og bag dem ved 200 grader i ca. 20-25 minutter. Kernetemperaturen skal være mellem 95-98 grader. Brug stegetermometer.


TIPS:

  • Hvis din base af brød mest består af groft brød, kan det være en fordel at bruge mest hvedemel til at spæde op med. 
  • Der kan også tilsættes frø og kerner efter ønske.
  • Er der brugt mest rugbrødsrester, skal brødet bages lidt længere tid. Tjek kernetemperaturen.
Prøv dig frem og tryl dit eget unikke brød frem.

Velbekomme!

Ingen kommentarer: