søndag den 3. maj 2020

En strikke cape

Jeg har længe gået og tænkt på at strikke en cape/sjal. Det skulle være et langt stykke, som skulle syes sammen og kunne tages over hovedet. Jeg fik muligheden for at lave og strikke mit design, da jeg var hjemsendt fra arbejde. Projektet har jeg lavet for Midtfyns Husflid. Opskriften findes på deres Facebook side. Jeg kommer også med den her:

Farverig cape 
Den er god i overgangen fra forår til sommer. Der strikkes et lang stykke med I-cord kant.

Materialer: Find dine garnrester som passer til strikkepind nr. 3½. Ca. 300 g ialt (ca. 150 g som basisfarve og ca. 150 g farver). 
Lav en strikkeprøve på ca. 10 x 10 cm. Strikkefastheden skal være ca. 24 cm. 

Farver er en smagssag. Vælg det som passer til dig. Skal capen være farverig, ensfarvet eller mere diskret. 
2 farver
Ensfarvet

Mønster:
Pind 1-3-5-7 (farve A): strik ret og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran.
Pind 2-4-6 (farve A): 3 masker ret, vrang, og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran. Klip tråden.
Pind 8-10-12 (farve B): strik ret og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran.
Pind 9-11-13 (farve B): 3 masker ret, vrang, og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran. Klip tråden.
Pind 14-15-17-19 (farve A): strik ret og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran.
Pind 16-18 (farve A): 3 masker ret, vrang, og tag de sidste 3 masker løs af med tråden foran.
Gentag pind 8 til pind 19 gennem hele arbejdet.
 NB: strikkes capen ensfarvet skal der ikke skiftes mellem farve A og B.

Fremgangsmåde: Slå 108 masker op og strik efter mønster. Strik ca. 130 cm. 
Mål det strikket stykke på dig selv. Sæt sikkerhedsnåle. Ta´det på og se om det passer. Der skal være ca. 6 cm i bevægelserum. Slut med at strikke med farve B. 
Hæft alle enderne og sy det sammen med madrassting. Vask capen og lad den liggetørre.



Ingen kommentarer: