onsdag den 3. marts 2010

Månedens opskrift, endnu flere kreative ideer

Månedens opskrift: Sandwichstof
Stoffet består af garn- og blonderester, som giver en lækker tekstur til det stof som skabes. Resultatet er hverken vævet eller strikket i modsætning til de traditionelle stoffer. Det er et helt unik stykke stof som skabes.

1. Begynd med et lag fint tynd tyl i en neutral farve.

2. På tylen lægges garn- og blonderester, indtil bunden er dækket. Tænk stoffet, som en flade. Hvor skal der ske noget?

3. Læg derefter et lag vandopløseligt vlies over hele fladen. Sæt knappenåle igennem alle lag.

4. Symaskinen kan evt. indstilles til frit maskinbroderi og der syes tæt over det hele. Fortsæt indtil alle garn- og blonderester sidder fast.

5. Det vandopløselige vlies vaskes ud i en balje i lunken vand.

6. Visser det sig, at der alligevel er garn- og blonderester, som ikke sidder fast, syes de dernæst fast.
Kan bruges til at sy tasker af eller til dekoration på puder, bluser mm.

I morgen, i kunst og design, skal eleverne begynde at overføre deres collager til tekstil. Jeg har lavet nogle prøver. Her har jeg brugt rammelimstryk (tryksværten fra et print (laser) er overført til tekstil). Bagefter har jeg broderet med stikkesting en kvinde af Matisse. Jeg har lavet et omslag til min idebog.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Her har jeg brugt rammelimstrykket på et færdig købt lærred og syet kronhjorten på rispapir og malet med ecolinefarve (samme teknik, som jeg brugte på julekortet 2009). Det grønne er silkepapir, som jeg har krøllet sammen og limet på. Det giver en uens overflade, som jeg synes er flot.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var alt fra nu. God arbejdslyst.
Birgitte

Ingen kommentarer: