Her er nogle tips, når der skal syes sashiko.
Efter at gitteret er tegnet på stoffet skal der syes. Gitteret er her tegnet med tern på 5 x 5 mm. Se hvordan du tegner gitteret her.
TIP 1:
Jeg har valgt dette mønster
Jeg starter i højre hjørne lidt fra linjen med min tråd med en knude på. Se under tip 3 hvordan jeg laver knuden.
- Hold nålen: Hold synål i højre hånd, og placer trådenden vinkelret foran nålen. Hold fast på tråd og nål med højre hånd.
- Snur tråden: Med venstre hånd tag den lange ende af tråden og snur den 3 gange rundt om nålen. Jo flere gange du snurrer, desto større bliver knuden.
- Pres og glid: Hold fast om de snoninger, du har lavet, med tommel- og pegefinger med venstre hånd. Pres dem forsigtigt ned mod nåleøjet og lad dem glide af nålen, mens du holder fast i tråden.
- Stram til: Træk i tråden med højre hånd, således at snoningerne samler sig til en lille, tæt knude helt ude i enden af tråden. Klip evt. lidt af enden.
- Ved hjørner sys det sidste sting helt ind i hjørnet. Mønstret står skarpt.
- Prøv at lave mellemrum melleem stingene, hvor mønsterlinjen mødes. Det ser mere elegant ud.
- Undgå linjer, der krydser på forsiden af arbejdet. Skift ikke tråd i disse punkter ⇨ der vil opstå buler.
- Hvor mønsterlinjerne krydser hinanden, laves et mellemrum mellem stingene, så de ikke krydser hinanden på forsiden oglaver en grim klump og et svagt punkt.






























